Ilo mopedmotorer är dels den enväxlade FP 50, som satt i diverse MONARK-mopeder, och en del andra, mindre märken. Alla mopeder med FP 50-motorer hade två kedjor, en för motorn och en för mopeden.
Den andra mopedmotorn från ILO, en tvåväxlad maskin med kedja i transmissionen.
Efter ett par år gick man över till tandrem i stället, och man började kalla dessa motorer för ILO PIANO.
Motorfästen, kopplingskåpa, delar av växellådan, förgasare och insug mm. skiljer sig mellan de motorer med kedjedrift och de med tandrem.
De senare, de med tandrems-transmission, finns med 2- såväl som 3-växlar, som fartvindskyld såväl som fläktkyld, med trampstart såväl som kickstart.
PIANO-motorer och användes i allt från skotermopeder till transportmopeder.
Det såldes även några fler modeller av mopedmotorer från ILO, i Sverige, en cykelhjälpsmotor och en annan enpetarmotor till exempel.
Till dessa motormodeller, har vi inga delar.