HUSQVARNA motorcyklar

HUSQVARNA började sälja en LÄTTVIKTARE i mitten på 1930-talet. De första drevs av en 98cc-motor från ILO.
Man utvecklade lättviktaren snabbt, och modell 1937-1938 hade en HUSQVARNA-tillverkad motor som var rätt lik ILOs motor.
Efterföljaren till modell 1937-38, kallades för ÄNGLAVINGE och hette mer formellt 21 och 22.
En modernare 98:a med mindre, kraftigare hjul än sin föregångare, och kickstart.

Efter kriget kom modell 24, SVARTQVARNAN, en 118cc-cykel utvecklad ur ÄNGLAVINGEN.
1950 kom en ny maskin, M27. även kallad RÖDQVARNA. Denna nya maskin utvecklades fram till 1956 genom modellerna 28, 29, 30 och 31. Eran avslutades med 120cc/SILVERPIL-hybriden M32 SPORT. Från1953 fanns även PARILLA, en 125cc-skoter av italiensk härkomst. Dessa såldes först med PARILLAs orginalmotor, senare med en något anpassad HVA 120cc-motor.

1951 kom 175cc-modellen 281 DRÖMBÅGEN som något senare kompletterades med DRÖMBÅGEN SPORT, M281 S.

Under femtiotalet kom också 175cc-maskinen SILVERPILEN, som senare fick sällskap av 200cc-modellen GULDPILEN.

Ombyggda pilar blev starten på HUSQVARNAs framgångar inom motocross, men dessa maskiner är inget vi jobbar med.

Bland underrubrikerna under "HUSQVARNA motorcyklar" i menyn här till vänster, hittar du vad vi har av reservdelar och litteratur.